تاریخ انتشار: ۰۰:۵۲ - ۰۱ مهر ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می دهد:

جلوس صائب، چشم و گوش وحید جلیلی بر صندلی مدیریت شبکه خبر | جلیلی‌ها از شوک شکست در انتخابات خارج می‌شوند

با حکم پیمان جبلی، محمد علی صائب به عنوان رییس شبکه خبر منصوب شد؛ چهره‌ای نزدیک به وحید جلیلی. در روزگاری که علیرضا خدابخشی- پسرخاله وحید و سعید – ناچار به استعفا شده بود به عنوان امین وحید جلیلی سرپرستی این معاونت به او سپرده شد.

جلوس صائب، چشم و گوش وحید جلیلی بر صندلی مدیریت شبکه خبر | جلیلی‌ها از شوک شکست در انتخابات خارج می‌شوند

رویداد۲۴ | سیما پروانه گهر: در روزهایی که سکوت مشی اصلی برادران جلیلی شده خبر یک انتصاب در صداوسیما به عنوان آخرین سنگری که در دست جلیلون باقی مانده قابل توجه است؛ با حکم پیمان جبلی، محمد علی صائب به عنوان رییس شبکه خبر منصوب شد.

صائب که سابقه رئیس دفتری سعید جلیلی در زمان فعالیت در شورای‌عالی امنیت ملی را دارد حالا چند سالی است که از چهره‌های اصلی شبکه وحید جلیلی در صداوسیما است. درست بعد از ورود پیمان جبلی نام صائب در بین سمت‌های مختلف در سازمان شروع به چرخیدن کرد و در حلقه سه‌گانه اسامی مهم صداوسیما قرار گرفت؛ وحید جلیلی، علیرضا خدابخشی و محمدعلی صائب.

در اسفندماه سال گذشته علیرضا خدابخشی، معاون سیاسی سازمان صداوسیما ناچار به استفعا بود؛ بعد از جنجالی که در گفت‌و‌گوی ویژه خبری به راه افتاد و حمید رسایی در جلو دوربین زنده به نقد رقیب سیاسی سعید جلیلی یعنی محمدباقر قالیباف پرداخت. فردای آن روز نزدیکان قالیباف مدعی شدند که سوالات جهت‌دار مجری برنامه که به پاسخ‌های زاویه‌دار حمید رسایی ختم شده است با خط‌دهی علیرضا خدابخشی در «رژی» هدایت می‌شده است.

خدابخشی بعد از این ماجرا احتمالا با فشار قالیباف و حامیانش از بخش‌ها و نهادهای مختلف از معاونت سیاسی صداوسیما کنار رفت اما همان روز برای صائب حکم سرپرستی این معاونت زده شد؛ پیام روشن بود، جلیلیون قرار نبوده و نیست که جلوی فشار قالیباف و طیف مقابل خودشان در بین اصولگرایان کوتاه بیایند و اگر قرار باشد علیرضا خدابخشی از معاونت سیاسی کنار برود، وحید جلیلی اجازه نمی‌دهد شبکه‌اش در صداوسیما دچار خللی بشود بنابراین بدل خدابخشی سرپرست معاونت سیاسی می‌شود.

حالا اما صائب در نقطه دیگری در خط مقدم رسانه‌ای صداوسیما سمت گرفته است؛ مدیریت شبکه خبر. چرا این انتصاب مهم است؟

فراموش نکنیم که سازمان صداوسیما که در ایام انتخابات ریاست جمهوری ستاد غیررسمی سعید جلیلی بود و زیر سایه قائم‌مقامی برادر کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در دو انتخابات اخیر رقبا و منتقدان سعید جلیلی را زیر آتش می‌برد، در روزهای آغاز به کار دولت چهاردهم به ریاست مسعود پزشکیان در سکوتی عجیب به سر می‌برد.

وضعیت صداوسیما این روزها درست شبیه برادران جلیلی است؛ هر دو در سکوت هستند و روزگار پساشکست انتخاباتی را سپری می‌کنند. اگرچه از میان دو برادر تنها سعید کاندیدای رقابت بود اما کمتر کسی است که نداند وحید جلیلی برای برادر سنگ تمام گذاشت.

رفتن صائب به‌عنوان یکی از مخلص‌ترین چهره‌های حلقه برادران جلیلی به مدیریت شبکه خبر -به عنوان خط مقدم و اتاق فکری که می‌توان محتوای تولیدی صداوسیما در حوزه سیاسی را با ظرافت یا صراحت دستکاری کند- یک تصمیم مهم از جانب وحید جلیلی برای مقابله با پزشکیان و قالیباف خواهد بود. وقتی جریان جلیلی در مجلس دوازدهم در اقلیت قرار گرفته و در مقابل جریان قالیباف حداقل تا امروز نتوانسته عرض اندامی کند و در شرایطی که دولت پزشکیان با حمایت رییس مجلس توانسته هم رای اعتماد کامل از مجلس بگیرد و هم اعتماد بخش‌های مختلف حاکمیت را به سمت خود جلب کند، صداوسیما می‌تواند آخرین سنگری باشد که دیگر هیچ انتخاباتی قرار نیست آن را از چنگ وحید جلیلی و برادرش و نزدیکانش خارج کند.

آمدن نام صائب برای مدیریت شبکه خبر با توجه به پیشینه سیاسی و هویت حزبی و جریانی‌اش گویای این امر است که جلیلیون بعد از باخت در نبرد انتخابات می‌خواهند انتقام این شکست را در نبرد رسانه‌ای بگیرند و به همین دلیلی از وفادارترین نیروهای خود را به مدیریت شبکه خبر به عنوان یکی از مهمترین شبکه‌های صداوسیما با محتوای کاملا سیاسی- به جای خبری- منصوب کردند. حکمی که امضای پیمان جبلی زیر آن است اما چه کسی است که نداند در صداوسیما تصمیمات را وحید می‌گیرد.

بنابراین وحید و سعید جلیلی سعی دارند با تغییراتی از جنس استراتژیک آخرین سنگر باقی مانده در دست‌شان را به‌روز کنند و از آن در جهت مقابله با رقبای اصلاح‌طلب و اصولگرای سعید بهره ببرند. در شرایطی که قوه مقننه در ید مدیریت قالیباف و حلقه نزدیکانش قرار دارد و داستان اختلاف نظر و فاصله بین جلیلی و قالیباف این روزها مثنوی هفتاد من کاغذ است و قوه مجریه در یک رقابت با مشارکت حداقلی باز هم به دست رقیب سعید جلیلی افتاده است، صداوسیما برای برادران جلیلی حکم سنگر استالینگراد را دارد!

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما